„Lectura – Pașaport pentru viitor”
Scopul proiectului:
Promovarea lecturii în rândul elevilor prin activități interactive,
creative și adaptate intereselor și nevoilor lor, pentru a dezvolta gândirea
critică, imaginația și competențele de comunicare.
Obiective:
- Să crească
interesul elevilor pentru citit prin metode moderne și atractive.
- Să
dezvolte competențe de analiză, exprimare și interpretare a textelor
literare și non-literare.
- Să
îmbunătățească abilitățile de comunicare orală și scrisă.
- Să stimuleze
curiozitatea pentru descoperirea diverselor genuri literare.
- Să creeze
un mediu prietenos și motivant pentru lectură în comunitatea școlară.
Exemple de activități:
1. Clubul de lectură „Convinge-mă să citesc”
- Organizarea
unei întâlniri în care elevii povestesc colegilor despre o carte citită și
care a avut o influență deosebită asupra lor, care le-a plăcut în mod
deosebit și poate le-au schombat modalitatea de gândire.
- Acest
lucru se poate realiza fie prin discuții libere, fie prin prezentari power
point sau desene creative/sugestive pentru a convinge colegii să citească
cartea respectivă
2. Maraton de lectură tematică
- Organizarea
unei zile dedicate lecturii: elevii citesc fragmente din cărțile preferate
în fața colegilor.
- Alegerea
unei teme centrale: „Aventuri extraordinare”, „Cărți care te schimbă” etc.
- Crearea
unui colț de lectură în clasă sau bibliotecă, decorat cu obiecte legate de
tema aleasă.
3. Concursuri de creație literară și artistică
- Concurs de
recenzii: elevii scriu recenzii la cărțile citite, cele mai bune fiind
publicate pe site-ul școlii.
- Concurs de
povești scurte: elevii scriu povești pe teme date (fantezie,
aventură, ..).
- Ilustrarea
poveștilor: pentru cei cu talent artistic, elevii pot ilustra fragmente sau
personaje din cărțile citite.
4. Lectură altfel – teatru și dramă
- Adaptarea
unor fragmente din cărți în scenete scurte.
- Organizarea
unui mic spectacol pentru colegi sau părinți.
- Elevii pot
deveni actori, regizori sau scenografi.
5. Parteneriat cu autori sau biblioteci locale
- Invitarea
unor autori locali pentru a discuta cu elevii despre procesul de scriere
și inspirație.
- Vizite
organizate la biblioteci publice pentru a explora cărți noi.
- Implicarea
bibliotecii școlare în organizarea de activități interactive (expoziții de
carte, book swapping).
6. Campania „Schimbă o carte, schimbă o idee”
- Organizarea
unui schimb de cărți între elevi.
- Fiecare
elev aduce o carte pe care o recomandă altui coleg, scriind un mesaj
motivațional.
7. Jocuri și activități interactive pe baza cărților
- Jocuri de
tip „escape room” bazate pe rezolvarea unor enigme inspirate din cărți
celebre.
- Quiz-uri
literare interactive (Kahoot, Quizizz) cu întrebări despre autori,
personaje sau povești.
Grup țintă:
Elevii de liceu și profesională din școala ta, cu accent pe cei care nu au
un interes ridicat pentru lectură.
Resurse necesare:
- Materiale: cărți
diverse, table interactive, spațiu amenajat pentru lectură, rechizite
(carioci, foi, afișe).
- Personal: profesori
de limba română, bibliotecari, invitați speciali (autori, actori).
- Finanțare: buget primărie.
- Tehnologie:
laptopuri, proiectoare, aplicații online pentru jocuri sau concursuri.
Indicatori de succes:
- Creșterea
numărului de elevi care împrumută cărți din bibliotecă.
- Participarea
activă a elevilor la activitățile propuse.
- Feedback
pozitiv din partea elevilor și profesorilor.
- Publicarea
și promovarea recenziilor sau creațiilor elevilor în mediul școlar sau
online.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu