Proiect Educațional:„Lectura – Pașaport pentru viitor”

 

„Lectura – Pașaport pentru viitor”


Scopul proiectului:

Promovarea lecturii în rândul elevilor prin activități interactive, creative și adaptate intereselor și nevoilor lor, pentru a dezvolta gândirea critică, imaginația și competențele de comunicare.


Obiective:

  1. Să crească interesul elevilor pentru citit prin metode moderne și atractive.
  2. Să dezvolte competențe de analiză, exprimare și interpretare a textelor literare și non-literare.
  3. Să îmbunătățească abilitățile de comunicare orală și scrisă.
  4. Să stimuleze curiozitatea pentru descoperirea diverselor genuri literare.
  5. Să creeze un mediu prietenos și motivant pentru lectură în comunitatea școlară.

Exemple de activități:

1. Clubul de lectură „Convinge-mă să citesc”

  • Organizarea unei întâlniri în care elevii povestesc colegilor despre o carte citită și care a avut o influență deosebită asupra lor, care le-a plăcut în mod deosebit și poate le-au schombat modalitatea de gândire.
  • Acest lucru se poate realiza fie prin discuții libere, fie prin prezentari power point sau desene creative/sugestive pentru a convinge colegii să citească cartea respectivă

2. Maraton de lectură tematică

  • Organizarea unei zile dedicate lecturii: elevii citesc fragmente din cărțile preferate în fața colegilor.
  • Alegerea unei teme centrale: „Aventuri extraordinare”, „Cărți care te schimbă” etc.
  • Crearea unui colț de lectură în clasă sau bibliotecă, decorat cu obiecte legate de tema aleasă.

3. Concursuri de creație literară și artistică

  • Concurs de recenzii: elevii scriu recenzii la cărțile citite, cele mai bune fiind publicate pe site-ul școlii.
  • Concurs de povești scurte: elevii scriu povești pe teme date (fantezie, aventură, ..).
  • Ilustrarea poveștilor: pentru cei cu talent artistic, elevii pot ilustra fragmente sau personaje din cărțile citite.

4. Lectură altfel – teatru și dramă

  • Adaptarea unor fragmente din cărți în scenete scurte.
  • Organizarea unui mic spectacol pentru colegi sau părinți.
  • Elevii pot deveni actori, regizori sau scenografi.

5. Parteneriat cu autori sau biblioteci locale

  • Invitarea unor autori locali pentru a discuta cu elevii despre procesul de scriere și inspirație.
  • Vizite organizate la biblioteci publice pentru a explora cărți noi.
  • Implicarea bibliotecii școlare în organizarea de activități interactive (expoziții de carte, book swapping).

6. Campania „Schimbă o carte, schimbă o idee”

  • Organizarea unui schimb de cărți între elevi.
  • Fiecare elev aduce o carte pe care o recomandă altui coleg, scriind un mesaj motivațional.

7. Jocuri și activități interactive pe baza cărților

  • Jocuri de tip „escape room” bazate pe rezolvarea unor enigme inspirate din cărți celebre.
  • Quiz-uri literare interactive (Kahoot, Quizizz) cu întrebări despre autori, personaje sau povești.

Grup țintă:

Elevii de liceu și profesională din școala ta, cu accent pe cei care nu au un interes ridicat pentru lectură.


Resurse necesare:

  1. Materiale: cărți diverse, table interactive, spațiu amenajat pentru lectură, rechizite (carioci, foi, afișe).
  2. Personal: profesori de limba română, bibliotecari, invitați speciali (autori, actori).
  3. Finanțare: buget primărie.
  4. Tehnologie: laptopuri, proiectoare, aplicații online pentru jocuri sau concursuri.

Indicatori de succes:

  • Creșterea numărului de elevi care împrumută cărți din bibliotecă.
  • Participarea activă a elevilor la activitățile propuse.
  • Feedback pozitiv din partea elevilor și profesorilor.
  • Publicarea și promovarea recenziilor sau creațiilor elevilor în mediul școlar sau online.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Activități de combatere și prevenire a consumului de droguri și substanțe psihoactive

  Activități de combatere și prevenire a consumului de droguri și substanțe psihoactive, desfășurate la Liceul Tehnologic „Grigore Moisil” î...